Lär mig persiska

Eftersom jag är volontär bland flyktingar så kan det vara kul att kunna lite persiska. Så här kommer jag att lägga ut allt eftersom jag lär mig. Persiska talas av ca 100 miljoner människor i världen, främst i Iran ca 80% av invånarna, men även i Afghanistan, Uzbekistan, Qatar, Tadzjikistan och i irakiska och iranska Kurdistan, samt i stor utsträckning i USA (700 000) med iranskt ursprung, Kanada och i Västeuropa (100 000). Persiska tillhör den indoeuropeiska språkgruppen.

Det är ganska svårt, men jag behöver inte kunna så mycket, men det är alltid kul att pröva lite nya saker. Jag tror att jag inte kommer att kunna läsa och förstå persiska, det är ju så ovanliga bokstäver. Men det kommer väl också så småningom, om det skulle behövas.

Min första mening kommer här:

Hej, hur mår du?  Salam, chetori? (uttalas: tchetori)

Kommentera

