Upptaktsträffen i Skellefteå del 2

Till lunch fick vi nån slags köttgryta, inte speciellt god om jag får säga vad jag tycker. Köttet var lie senigt och kött är inte så gott egentligen. Men jag kan äta det ibland.

Detta pass höll Dag Hedin i, som berättade om sin bok Hållbart Liv, för övrigt en mycket bra bok,vi fick den gratis.

Sammanfattning av eftermiddagspasset.

Vi lever på andras bekostnad. För vårt slöseri med jordens resurser drabbar även de fattiga länderna, som redan har det fattigt och svårt.

Att leva hållbart handlar om Liv det gäller alla möjliga varelser på planeten som djur, människor, växter av olika slag.

Vi är Caretakers av skapelsen.

Det skulle behövas 3,5 jordklot om alla levde som oss i de rika länderna. Vi ska ha ut allt, vi tänker inte på vad vi lämnar till våra barn och barnbarn. Tex, vi köper en Iphone 6 fast vi köpte Iphone 5 förra året, trots att 5:an funkar utmärkt. Vi behöver egentligen inte den nya telefonen. Vi är bara lyckliga i några sekunder när vi köpt något. Vi överkonsumerar jordens resurser.

Redan i mitten av augusti hade vi använt hela årets resurser, och tiden förskjuts hela tiden, snart är vi på 1 januari istället för att det ska räcka året ut. Vi måste försonas med skapelsen och visa respekt för den. Men vi går fram som rovdjur mot jorden, vi dödar för nöjes skull. Tex vi köper en köttbit från Brasilien som sen fraktas till Sverige och vi tror att vi äter bra kött.

Det börjar med oss själva att förändra.

Vi måste skilja på behov och begär.

Vårt engagemang är väsentligt.

Mina egna reflektioner: Hur kan vi egentligen medvetet förstöra vår boendeplats, jorden Tellus, den plats som Gud gav oss att bo på. Att det däremot är svårt i dagens samhälle där allt handlar om vad jag som person kan få ut av livet. Vi tänker inte alls på miljön. Men jag vet att vi ändå är många som gör allt vi kan för att göra jorden bättre. Eller kan vi inte det? Men jag tänker ändå att jag har gjort det jag kunnat för att göra jorden lite bättre plats att bo på.

One thought on “Upptaktsträffen i Skellefteå del 2

  1. Helena 11 oktober, 2015 / 11:09

    Så roligt att du vill vara med i utmaningen Hållbar livsstil. Nästa vecka söndag 18 oktober är nästa tillfälle för utmaningen. Då gör jag ett inlägg där du sedan kan länka ditt inlägg. På så sätt hittar andra som är med till dina tankar om hållbar livsstil. Kram

    Gilla

Kommentera

