Veckans låt – Dödens hav av Mikael Wiehe och Calaisa

Första gången jag hörde låten var i Hela Sverige Skramlar och fastnade för den på en gång. Mikael Wiehe är kanske inte i min musiksmak, men eftersom jag är aktiv som volontär i Svenska kyrkans Internationella grupp och har mycket med flyktingar att göra, så ligger den här låten mig varmt om hjärtat. Dessutom är videon otroligt bra.

Lyrics:

Jag ser deras båtar komma.
De e kvinnor och män och barn.
Fler båtar när det är sommar.
Fler lik i dödens hav.

Måste ta in grejen.
Mänskor som flyr för sitt liv.
Borde ha sett och förstått.
Tänk om vi kände dom.
Dom är mänskor som vi.
Hur kan vi vända oss bort.

Dom kommer från fjärran länder.
Har vandrat natt och dag. 
Fler lik vid Europas gränser.
Fler lik i dödens hav.

Måste ta in grejen ……

Text och musik: Neil Young (Ohio) Svensk text: Mikael Wiehe

Kommentera

