Hållbar livsstil – vatten

Den här gången tänker jag ta upp vattnet.

När jag var på en föreläsning om hållbart liv riktning mot vattnet så fick vi veta att vi i Sverige använder 200 liter vatten/dygn/person.

10 liter vatten till matlagning och dricksvatten
70 liter till personlig hygien
40 liter till toaletten
40 liter till disk
30 liter till tvätt
10 liter till städning mm
Har läst att FN´s mått på hur mycket vatten en människa behöver är 50 liter vatten/dag.
Om du bara hade 50 liter vatten, vad skulle du använda det till och vad skulle du prioritera bort? Vi i Sverige har gått om vatten men inte i alla länder, där det lider brist på vatten.

En studie som WWF gjorde 2008 visar att Sverige i genomsnitt har ett vattenfotavtryck på ca 5890 liter vatten per person och dag. Det är lika med ca 40 medelstora badkar. Där handlar det om allt från vad vi har på oss för kläder och hur vi köpt dem och vilken mat vi äter, tex att producera en hamburgare går det åt ca 2400 liter vatten som är lika med 16 badkar. Det går även åt vatten till att producera nya kläder, men istället borde vattnet gå till de fattiga länderna, så de får rent vatten att dricka. Något att tänka på.
En fråga hur kan vi minska ner på vattenförbrukningen? Ja det är inte det lättaste men väl värt att tänka på.
Jag för min egen del badar i badkar otroligt ofta, 1-2 gånger per dag. Jag vet att det är alldeles på tok för mycket, och jag vet att det inte är så bra för miljön. För min egen del handlar det om att minska mitt badande och tänka på att inte låta vattnet rinna hela tiden när jag diskar. Kött äter jag inte så ofta och köper bara second hand.

Jag vet att jag förbrukar mer vatten än 5890 liter per dag. Så här har jag en stor utmaning mot miljön och en hållbar livsstil.

Gå gärna in till Helena där det finns fler inlägg om Hållbar livsstil

3 thoughts on “Hållbar livsstil – vatten

  1. Helena 1 november, 2015 / 10:57

    Så bra inlägg. Vatten är så viktigt att informera om. Tack för att du är med och bidrar i utmaningen. Fin söndag till dig.

    Gilla

  2. milla 1 november, 2015 / 13:33

    Bra inlägg 🙂
    Ha det gott

    Gilla

  3. Mias Mix 2 november, 2015 / 20:50

    Jättebra och viktigt inlägg. Vatten är det viktigaste som vi har på denna jord!!!

    Gilla

Kommentera

