Ny dag med nya möjligheter

God morgon på er. Då var det en ny dag igen med nya möjligheter och kunskaper. Alltid lär man sig något nytt varje dag och det ska vi ta vara på. Men vad är då viktigt att lära sig och vilka  möjligheter är bra att ta tag i?  Vi människor ser inte alltid alla möjligheter vi har varje dag. Vi kanske nonchalerar varje bra möjlighet. Det finns säkert ganska många möjligheter under varje dag vi har i livet. Detsamma gäller även den kunskap vi tar in under dagen. Vi kanske tar in sånt som inte är nyttigt för oss men struntar i det som är bra och nyttig kunskap. Vad gör vi då av den kunskap vi tar in under dagen? Och den kunskap vi redan har?

Tänk så här:

* Vilka möjligheter får jag idag för att göra något bra för en annan människa?

* Vilka möjligheter får jag idag för att lära mig något nytt för min egen del, för att kunna växa till i kärlek till mina medmänniskor och till mig själv.

* Vad gör jag av de kunskaper och möjligheter jag fått under dagen?

* Vad har jag redan för kunskaper som  bygger upp en annan människa.

* Vilken syn har du på dig själv?

* Vad behöver du just nu?

* Vilka prioriteringar gör jag av de kunskaper och möjligheter jag fått under dagen?

* Kunde jag gjort något annat, på något annat sätt?

* Hur kan jag gå till väga med den kunskap jag har fått under dagen eller den jag redan har?

* Tänk på att jag är värdefull, det är min kropp, min själ och min ande som ska må bra.

* Låter du de kunskaper och möjligheter vara eller tar du tag i dem?

* Har du inga möjligheter, skapa dem istället.

Skriv gärna upp dessa frågor och påminn dig varje dag. Så viktigt att prioritera rätt av de kunskaper och möjligheter du har varje dag. Var tacksam över att du fått ännu en dag att få den kunskap du behöver och ta tillvara på de möjligheter som gör att du mår bra och att andra mår bra på grund av dig. För allt handlar inte bara om dig heller, än om du är jätteviktig och värdefull.

Här skiner solen och det är varmt ute så nu finns det nya möjligheter att ta vara på solens värmande strålar som skiner mot den vita snön. Den möjligheten ger mig en promenad för att få motion och gå ner i vikt och även få frisk luft.  Hoppas också att dagen ger mig nya kunskaper och insikter jag inte haft förut. Hoppas att jag kan ge något som jag kan och har kunskap om, till någon annan.  Nya möjligheter att kunna växa som människa och få ut något av mitt liv. Hoppas på nya kontakter med människor som jag kan ge något till eller något som jag behöver från dem. Och tänk också att få den möjligheten att få använda dagen på bästa sätt. För det är en stor möjlighet vi har.

Sist men inte minst:  Se till att du tar vara på de kunskaper och möjligheter du får under dagen och låt det vara så varenda dag. Du vet inte när den sista dagen är i ditt liv.

Svara gärna vilka kunskaper och möjligheter du har i ditt liv. Använder du dig rätt av dem eller kan du förändra ditt tankesätt?

 

Kommentera

